onsdag 28 september 2011

Min motion på 80-talet

Ett par, tre inlägg till med historia blir det innan jag kommer ifatt nutiden så att det blir aktuella kommentarer. Eventuella andra överåriga motionärer som läser dom har raderna kan förhoppningsvis ha lite utbyte och dra några egna paralleller, andra kan hoppa över dom här inläggen. Men nu är jag alltså på 80-talet.

Björn Ulveus 1980
Det andra Stockholm Marathon gick 23 augusti 1980 och var väldigt uppmärksammat i media, det fanns inte så många maror då och ABBAs Björn Ulveus skulle springa. Jag låg nyopererad (en allvarlig hjärnsjukdom, opererad 19 augusti) på Akademiska Sjukhuset i Uppsala och lyssnade på radion och bestämde mig: "När jag blir frisk ska jag springa marathon" sa jag. "Prata inte så mycket dumt" sa Margareta som ju såg hur jag såg ut. Men det är nog fint att ha en tuff målsättning även om det ju inte precis var läge att börja träna just då.

Så det kom att dröja. Efter några månader kunde jag gå runt huset, sen runt kvarteret, sen ända till affären etc. Och började jobba igen, men inte blev det av att träna löpning. Mer än i bästa fall det vanliga lunkandet på lunchen på jobbet, men det var rätt sällan det också om jag ska vara ärlig. Mycket bilåkning i stället med sena kvällar, och jag har lätt att lägga på vikt.

En lördagsförmiddag fick jag för mig att prova en riktigt lång träning, det fick bli 20 km på Rocklunda. Helt utan förberedelser med 5 km som tidigare toppresultat och utan vattenbälte med mig, det gick ju åt pipan förstås. Jag klarade visserligen av det, men kom uttorkad stapplande hem. Och jag lärde mig att man måste förbereda sig om man ska bli långdistansare.       

Vi, Margareta och jag, tog oss inte ens tid att vara ute och promenera. Jo möjligen att vi började lite lätt med det alldeles i slutet av decenniet. Jag säger det så får det bli kontentan av min motion under 80-talet: Jag bestämde mig för marathon 1980 och började promenera regelbundet 1989.  Fortare än så gick inte min löparutveckling!

Men på 90-talet blev det till slut av. Fortsättning följer.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar