tisdag 18 oktober 2011

Träning för äldre

Aldrig i livet att jag ska träna på gym tänkte jag en gång. Där går ju bara anabola biffar. Så fel jag hade.
Stefan skriver in en ny motionär. 

Nu går jag där 2 gånger i veckan. Plus nån extragång  om det blir tillfälle till det. På Actic, och det fina med dom är att dom har bra program för oss äldre. Senioryoga, seniorspinning, seniorzumba t.ex.

Kvällar och helger är det mest yngre som tränar där, men på vardagsförmiddagarna är det mest vi russin som tränar, och jag tycker det är tufft när 70-80-åringar kämpar med viktmaskinerna.  Eller svettas på motionscykeln. Tänk så nyttigt det är för oss. JAg hoppas jag kommer att hålla på länge än.

Massor av maskiner
Det är så ofta vi äldre förlöjligas i humorprogram på TV t.ex. eller bara i dagligt tal och vi borde inte stå och köa i mataffärn och söla med växelpengarna när vanliga människor handlar och har bråttom hem. Sånt är livet, men dom som driver med oss borde titta in på gymmet och se hur vi kämpar.

Igår såg jag flera nya ansikten jag känner igen från Aktiva Seniorer, det var ju kul, men lite konstigt är det att jag så sällan ser nån av mina gamla Västerås-bekanta. Det är många fler som jag borde se här, men det finns förstås fler gym än "mitt". När jag stöter på nån gammal bekant på stan brukar jag alltid fråga om träningsläget utan att vara pushig - kanske det har en liten inverkan. Och igår var det i alla fall äntligen en gammal arbetskamrat som dök upp där.

Om inte annat kan man kolla TV
Det är svårt att få gamla hundar att sitta, och det är säkert fler än jag som har förutfattade åsikter om att träna på gym. Promenader är OK för de flesta mina äldre bekanta, men jag håller på att man ska nog ta i lite mer ibland också, där har jag en uppförsbacke att få gehör. Och så får man aldrig vara för påstridig, dom måste själva komma på att det är bra att träna.

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar