tisdag 22 november 2011

Träna på gym

I mitt veckoschema springer jag 2-3 gånger och tränar på gymmet 2-3 gånger per vecka. 4-5 träningar totalt är det vanliga. Styrketräna är så bra så det kommer jag nog att hålla på med långt efter att löparkarriären är över.

 I 50-årsåldern blev musklerna fortfarande större och jag blev allt starkare, men nu vid 67 gäller det mest att hålla förfallet stången. Och det kändes väldigt bra idag. Till sist har jag börjat träna rätt.

Det är så lätt att vi killar (även gubbar) lägger på för mycket vikter och slarvar i stället för att köra med det man orkar och göra rörelserna rätt. Jag har börjat gör rätt nu när Margareta också går på samma gym, hon håller ögonen på mig. Jag såg en ung kille idag, 25?, som gjorde som jag brukar göra, på med extra kilon och sen slarva igenom programmet, men då var Fredrik, instruktören, på honom direkt och gav honom tips.

"Jag krattar löv och gräver i trädgården" brukar jag höra när jag pratar om gym, "det räcker, jag behöver inte gymmet!"

Fel, fel, fel, det räcker inte! Gymträning är något annat och det behöver alla. Ett par hundra i månaden för att må bra och slippa en del ålderskrämpor är billigt. Du som är lite åldersstigen, det är aldrig försent att titta in på gymmet, och på mitt gym, Actic i Västerås, finns det seniorrabatt och på förmiddagarna är det ganska lugnt, mest äldre tränar då. Och det ser säkert ut likadant på alla andra gym också.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar