fredag 9 december 2011

Träning på löpband

"Jag kan inte springa på löpband, jag kan inte andas"  Så brukade jag jämt säga förr. Dumt sagt, jag har ändrat mig.

För sen kom vintern 2010-11 med så mycket snö. Det var för jobbigt ibland att pulsa i nysnö så jag började med löpbandet på Actic, och det gick riktigt, riktigt bra. Jag föredrar att springa ute, helt klart, men inne är också kul, och lite annorlunda. Bra med lite variation. Det blev en mil idag.

Jag tror jag springer lite fortare på löpbandet än ute. Började lite lätt en km på 8 km/tim, ökade till 9 km/tim på km 2-5 och på km 6-9 ökade jag igen till 9,5 km/tim för att spurta sista kilometern på 10 km/tim och lite mer ändå de sista 200 metrarna. Så där springer jag aldrig utomhus.

Tråkigt? Nja, jag klarar visserligen inte av att kolla TV-apparaterna, jag ser inte så långt. Jag svettas för mycket så jag kan inte ha glasögon på. Jag får stirra ner på instrumenteringen, på klockan som tickar så långsamt, distansmätaren och sånt.

Men nej, det blir aldrig tråkigt. Och skulle det stå någon ung tjej på löpbandet bredvid är det extra lätt att springa, det är så vi gubbar fungerar. Det blir nog en hel del inomhuslöpning i vinter om det är så halt som det är just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar