onsdag 10 oktober 2012

Nya träningsidéer

Det är nog inte så farligt, kanske rentav bra, att ta det lite lugnare med träningen ibland bra man inte håller upp helt och hållet. Och det är nog alltid bra med varierad träning. Idag var det ett nytt moment på spinningpasset.

Vetenskapens Värld 1/10 missade jag, och tyvärr finns programmet inte heller på Svtplay, men vår spinninginstruktör hade kollat programmet. Forskning visade att om man 3-4 ggr i veckan under sina träningspass kör absolut maxat 20 sekunder och upprepar det tre gånger får man oanade effekter.

Vi testade det idag på spinningpasset på Actic, 3 ggr körde vi 20 sekunder varje gång i ett tempo och med en belastning som var absolut max vad vi orkade. Det är ju inte så farligt, det är bara att köra på och räkna ner sekunderna.

Nu ska jag på mina löppass göra något liknande. Tre gånger springer jag som om det brinner och räknar till 20.

Fördelen med såna här urladdningar var märkbar förbättring av kolesterolvärden och blodsocker bl.a. Men tyvärr hittar jag inte programmet, men jag litar på Ivan, vår coach på spinningpasset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar